Rola aktywności fizycznej w codziennym życiu

sport i aktywność fizycznaJak pokazują badania przeprowadzone w ostatnim czasie na mieszkańcach rozwiniętych krajów, jedną z przypadłości cywilizacyjnych trapiących niemal wszystkie narody żyjące na wysokim poziomie jest otyłość. Jeżeli człowiek posiada kilka nadprogramowych kilogramów, to nie jest to jeszcze powód do paniki. Jednak sytuacja zaczyna się o wiele bardziej komplikować, jeżeli nadwaga staje się na tyle duża, że zaczyna przeszkadzać w codziennym normalnym funkcjonowaniu.

 Dlaczego otyłość może być niebezpieczna?

Chorobliwa otyłość może być przyczyną powstawania wielu chorób zagrażających nie tylko zdrowiu, ale również życiu człowieka. Nadprogramowe kilogramy przyczyniają się bowiem do powstawania cukrzycy czy występowania miażdżycy. W obciążonym organizmie zaczynają także szwankować poszczególne narządy, jak chociażby układ krwionośny. Zbyt duża masa ciała jest także bardzo niekorzystna dla kręgosłupa oraz stawów. Zwyrodnienia stawów spowodowane ciągłym przeciążeniem mogą się pojawić nawet u bardzo młodych otyłych osób. Wypada więc w tym momencie zadać sobie pytanie, jak można skutecznie walczyć z plagą jaką jest otyłość? Czy jest to w ogóle możliwe?

 Sport to zdrowie

Jedną z najbardziej skutecznych metod w walce z otyłością jest regularna aktywność fizyczna. Nie trzeba z dnia na dzień stawać się wyczynowym sportowcem. Wystarczy zmiany wprowadzać stopniowo, powoli przyzwyczajając organizm do coraz większego wysiłku. Doświadczenie wielu osób jest takie, że po kilku tygodniach umiarkowanych ćwiczeń tak im w krew weszła aktywność fizyczna, że przestali ja traktować jako przykry obowiązek. Po prostu ruch zaczął im sprawiać czystą przyjemność. Zobacz

Pierwsze kroki z aktywnością fizyczną

Jeżeli ktoś do tej pory nie miał w ogóle kontaktu z aktywnością fizyczną, to w trosce o swoje zdrowie musi zaczynać bardzo powoli. Najlepszą metodą na rozruszanie stawów i zbudowanie chociaż podstawowej kondycji będą regularne spacery. Warto aby wybierać się na nie w miejsca oddalone od miejskiego hałasu – wówczas spacerując będzie można przy okazji odpocząć po ciężkim dniu. Jeżeli już się nabierze odpowiedniej kondycji, to z powodzeniem można zapisać się na specjalistyczne zajęcia fitness. Nie jest żadną tajemnicą, że ćwiczenia fizyczne wykonywane w grupie poprawiają motywację do osiągnięcia zamierzonego celu. W dalszej kolejności można sięgnąć po sprzęt sportowy – chociażby rower. Coraz większą popularnością cieszą się także siłownie zorganizowane na świeżym powietrzu. Można w nich ćwiczyć o każdej porze dnia i nocy.